Mark Schalken

ontwerper & beeldend kunstenaar

Discipline: Creatieve Industrie

www.de-ruimte-ontwerpers.nl

Bio

Ontwerper, kunstenaar, sociaal ondernemer, cultureel activist. Wonend in Amsterdam, opgegroeid in de Noordoostpolder. Studies: Design Academy Eindhoven, Academie St. Joost Breda (grafisch ontwerpen) en Culturele studies (UvA). Docent geweest aan St. Joost; diverse lezingen en gastlessen; artikelen over visuele communicatie.

Als grafisch ontwerper verdiep ik me in mensen en organisaties en hun verhalen. Dat doe ik dienstbaar – luisterend en vakkundig – zonder mijn vrije geest thuis te laten. Samenwerkingsverbanden met opdrachtgevers groeien vanuit gedeeld engagement en werkplezier. Albert Hennipman is hierbij mijn partner en soul mate. Ons bureau De Ruimte ontwerpers vof bestaat inmiddels twintig jaar. 

Mijn autonome beeldende praktijk omvat meerdere media: zwartwit-fotografie (boek ‘Polderlichaam’), ruimtelijke installaties (PuntWG, Fort Asperen, Fotofestival Naarden), een mobiele meditatieruimte (Amsterdams Luchthuis). Terugkerende motieven zijn lichaam & geest en individu versus groep – verbeelding en verbinding.

Tekenen vormt de kern van mijn autonome praktijk. De liefde ervoor stamt uit mijn jeugd. Sinds 2018 exposeer ik mijn inkttekeningen (Vishal Haarlem, Galerie ArtKitchen). Geïnspireerd door het Boeddhisme, is tekenen voor mij een oefening in openheid en gevoeligheid. 

Het tekenen staat ook centraal in mijn werk als ondernemer en activist. Albert en ik namen dit jaar het initiatief voor ‘Het Huis van Betekenis’: een vrijplaats voor tekencultuur en een tekenaarscollectief (met inmiddels 9 mensen) aan de Utrechtse Lauwerecht. We zoeken hier de balans tussen individuele en gezamenlijke groei. De creatieve (‘kunstenaars’-) blik is een verbindend middel om onze maatschappij te transformeren.

Meer op www.de-ruimte-ontwerpers.nl/mark-schalken/

Foto's van Mark Schalken