Raymond Dekker

Fotograaf

Discipline: Fotografie

www.denkbeeldvormer.nl
Documentaire Fotograaf Kunst

Bio

“Die fotograaf… met dat hoedje…”, hoor ik mensen weleens zeggen. Dat klopt! Mijn naam is Raymond Dekker, ik draag meestal een hoofddeksel en maak graag foto’s, maar dat had je waarschijnlijk al wel begrepen.

Ik onderzoek en fotografeer al jaren het gebruik van waterflessen om hondenplas tegen de muur van je huis te voorkomen in een klein dorpje in Spanje. En sinds 2020 werk ik aan de serie Wonderschoon Gedumpt die bestaat uit foto’s van kerstbomen die na zo’n vier weken huiselijk plezier op straat worden gedumpt in Nederland. Het zijn beide verhalen over mensen zonder deze te zien.

In 2022 exposeerde ik een selectie van mijn werk over gedumpte kerstbomen bij de tentoonstelling Kunst op Volle Grond van UtrechtDownUnder en in december van dat jaar in dB’s in Utrecht. Dat smaakte naar meer en inmiddels benader ik het onderwerp ook vanuit een nieuwe invalshoek: De Onderwereld van de Kerstboom met Kluit.

Het fotograferen van kerstbomen is een obsessie geworden, maar toch fotografeer ik ook nog graag mensen. Begin 2024 portretteerde ik bijvoorbeeld acht kunstenaars die in de Vlampijpateliers werkten en interviewde ik hen over wat een atelier voor hen betekent. Daarnaast portretteer en interview ik regelmatig Utrechtse muzikanten voor 3voor12 Utrecht (VPRO).

Foto's van Raymond Dekker